torsdag 26 juni 2014

Sommarbullar

Visst är det härligt med sommaren!?
Jag njuter av alla soltimmar jag kan få! Idag bakade jag en personlig favorit som jag brukar göra på sommaren. Uppfann den för några år sedan när jag fick styra och ställa som jag ville i byns bageri.

Har du något eget vetebrödsrecept du brukar göra som du är nöjd med så gör det istället!

Vetedeg

2 dl mjölk
100 g smör
1 msk kardemumma
25 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl socker
Ca 7 dl vetemjöl

Topping

Vaniljkräm (marsan)
Frysta eller färska hallon

Glasyr
4 dl florsocker
2 msk vatten

Smält smöret och häll i mjölken, vätskan ska vara 37 grader, smula i jästen i en bunke, häll över vätska och se till att jästen löser sig, i med alla andra ingredienser och blanda till en jämn och fin deg.
Låt jäsa till dubbel storlek under duk.
Dela degen i två och kavla ut till två runda plattor ca 30 cm. Sätt på ugnen på 200 grader! Låt jäsa under duk i 30 min, gör vaniljkräm (se förpackning), spritsa över vaniljkräm, om du använder frysta hallon vänta med att lägga på dom till precis innan bullen ska in i ugnen.
Grädda ca 12-14 min
Låt svalna lite, ringla över glasyr och avsluta med att pudra med florsocker.

Dela i åtta bitar. 

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar